Senaste upphandligar | Referens kunder
Upphandling av Datorer till Nacka kommun
Syftet med nätverket är att utbyta erfarenheter och bidra med utveckling tillsammans med kollegor i samma situation. Nätverket omfattar kortare föreläsningar, genomgång av regelverket, goda exempel, ny praxis inom området och möjlighet till diskussioner och workshop.vcx
Postnord 2019.
Upphandling av Datorer till Nacka kommun
Syftet med nätverket är att utbyta erfarenheter och bidra med utveckling tillsammans med kollegor i samma situation. Nätverket omfattar kortare föreläsningar, genomgång av regelverket, goda exempel, ny praxis inom området och möjlighet till diskussioner och workshop.
Postnord 2019.
Upphandling av Datorer till Nacka kommun
Syftet med nätverket är att utbyta erfarenheter och bidra med utveckling tillsammans med kollegor i samma situation. Nätverket omfattar kortare föreläsningar, genomgång av regelverket, goda exempel, ny praxis inom området och möjlighet till diskussioner och workshop.
Postnord 2019.
Aktuellt
Elektronisk auktion
Sedan 2010 har det funnits möjlighet för upphandlande myndigheter och enheter att nyttja elektroniska auktioner vid tilldelning av kontrakt. I Lag (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, samt Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, LUF, regleras...
DIS – Dynamiskt inköpssystem
Dynamiskt inköpssystem, förkortas DIS, kan användas för återkommande inköp av varor, tjänster eller byggentreprenader som är allmänt tillgängliga på marknaden och har egenskaper som tillgodoser den upphandlande myndighetens behov. I samband med införandet av Lag...
Åberopande av andra företags kapacitet
Vad är skillnaden mellan företag vars kapacitet åberopas och en underleverantör? Enligt 14 kap 6 § får en anbudsgivare för ett visst kontrakt åberopa andra företags kapacitet för att uppfylla krav som avser ekonomisk och finansiell ställning eller teknisk och...
Grundprinciperna vid en direktupphandling
Vilken genomslagskraft har grundprinciperna på direktupphandlingar? Hur ska upphandlande myndigheter och enheter förhålla sig vid framtagande av upphandlingsdokument för upphandlingar av lågt värde? Såväl Förvaltningsrätten som Kammarrätten konstaterade att en...
Beslut och avtalsspärr vid avrop enligt LUF
Många upphandlande enheter som genomför avrop på ramavtal genom förnyad konkurrensutsättning tillämpa en ”frivillig”-avtalsspärr i samband med tilldelningen. Finns det stöd för ett sådant förfarande eller måste avropet innehålla en avtalsspärr? Kan avropskontrakt...
Stopp för leveransavtal vid avrop från ramavtal
Att göra ett avrop från ett ramavtal som inte resulterar i tilldelning av ett kontrakt, utan ett nytt ramavtal, strider enligt Kammarrättens mening mot bestämmelserna i upphandlingslagstiftningen. Det är därmed inte förenligt med lagen att tilldela kontrakt (avrop)...
Hyresundantaget i praxis
Gränsen mellan byggentreprenadkontrakt och hyresundantagets tillämpningsområde har varit föremål för flertalet överprövningar. Kan undantaget tillämpas vid fastighetsförvärv där byggnaden ännu inte har uppförts, men planeras att uppföras av upplåtande företagetet?...
Förhandling vid avrop
En fråga som upphandlare ställs inför är om det är möjligt att förhandla med ramavtalsleverantörer vid tilldelning av kontrakt genom förnyad konkurrensutsättning (nedan benämnt avrop). Klassiska direktivet och LOU innehåller långtgående bestämmelser om hur avrop ska...
Oskäliga betalningsvillkor
Den 16 mars 2013 trädde bestämmelser som motverkar långa betalningstider i kommersiella förhållanden. Dessa bestämmelser infördes bland annat i Räntelagen. Bestämmelsernas syfte är att motverka oskäliga betalningsvillkor och dröjsmålsräntor inom näringslivet. Mer än...
Sluta tilldela ramavtal
Artikeln bygger på Lag (2007:1091) om offentlig upphandling (gamla LOU). Texten nedan är därmed inte tillämplig på nuvarande lagstiftning. Många upphandlande myndigheter och enheter avslutar en ramavtalsupphandling genom ett tilldelningsbeslut. Men kan ett...
Kontakt
Zian AB med säte i Stockholm
Org. nummer: 559019-2513
E-post: info[@]zian.se
Adress: Box 601, 101 32 Stockholm
Mobil: +46 72-531 02 37
Zians konsulter genomför uppdrag med beaktande av företagets kvalitets- och miljöpolicy. Sedan 2022 har företaget ett tredjepartscetificat inom kvalitetledningssystem (ISO 9001) samt miljöledningssystem (ISO 140001).
Ansvarsförsäkring finns för bedriven verksamhet.
Företaget är momsregistrerat sedan 2015 och innehar F-skattsedel.